Wednesday, May 4, 2011

MASALAH BAHASA KANAK-KANAK BERMASALAH PEMBELAJARAN


Istilah learning disability dan learning difficulty digunakan secara saling berganti bagi menjelaskan, orang yang mempunyai tahap fungsi intelek yang terhad dan sedang berkembang, ataupun berkembang dalam tahap yang lambat berbanding kebanyakkan orang lain.

Antara ketegori-kategori kanak-kanak masalah pembelajaran adalah seperti terencat akal, down sindrom, autisme, cerebral palsy dan pelbagai lagi.

Masalah bahasa kanak-kanak terencat akal.
-       Bahasa yang kurang tepat daripada segi struktur dan kandungan

Masalah bahasa kanak-kanak autisme.
-       Tidak dapat bertutur, hanya mengeluarkan bunyi-bunyi ataupun meniru apa yang diperkatakan orang lain.
-       Mengeluarkan bahasa yang tidak difahami
Masalah bahasa kanak-kanak palsi serebrum
-       Masalah bahasa timbul dalam bahasa ekspresif ataupun bahasa reseptif
-       Ekspresif bermaksud kemampuan menyatakan idea dalam perkataan ataupun simbol
-       reseptif bermaksud kemampuan memahami dan mengingat apay yang diperkatakan oleh orang lain
-       kemahiran berbahasa yang berkembang lambat seperti pembentukan ayat
-       mengalami kesukaran mengikut arahan
-       penggunaan tatabahasa yang tidak tepat
-       sukar mengingati nama-nama benda

CIRI-CIRI  KANAK-KANAK BERMASALAH PEMBELAJARAN
-       Antara kategori-kategori kanak-kanak bermasalah pembelajaran adalah seperti terencat akal, autisme dan palsi selebrum.

Ø TERENCAT AKAL
-       Kanak-kanak ini mengalami keadaan perkembangan minda dan daya pemikiran yang kurang ataupun tidak lengkap termasuk kecacatan dalam fungsi intelek dan sosial.
Ø KATEGORI KANAK-KANAK TERENCAT AKAL
-       Ringan
-       Sederhana
-       Teruk
@ KANAK-KANAK TERENCAT AKAL RINGAN
-       Perkembangan mental yang lambat
-       Lambat berkembang dalam tiga bidang iaitu akademik, sosial dan vokasional
-       Menghadapikesukaran dalam program sekolah

@ KANAK-KANAK TERENCAT AKAL SEDERHANA
-       Kanak-kanak ini dapat mencapai tahap tanggungjawab sosial, kemahiran asas akademik dan menguasai kemahiran vokasional.
-       Dapat mengurus diri sendiri seperti memakai dan membuka pakaian
-       Melindungi diri sendiri dari bahaya dirumah dan disekolah.
-       Menjalankan tugas dalam pengawasan

@ KANAK-KANAK TERENCAT AKAL TERUK
-       Kurang daya tumpuan dan menimbulkan masalah tingkah laku
-       Hanya dapat menerima tempoh pembelajaran sebanyak tiga hingga  empat bulan pembelajaran  daripada tempoh 12 bulan yang disediakan.


Ø AUTISME
-       Kanak-kanak ini hanya menumpukan perhatian dalam dunianya sendiri.
-       Mempunyai ketidakupayaan dengan gangguan dalam komunikasi interaksi sosial, ganguan deria dan perilaku emosi
-       Kanak-kanak ini kelihatan normal.

@ dari segi komunikasi:
-       Perkembangan bahasa yang lambat.
-       Suka menarik tangan orang lain
-       Jarang menggunakan bahasa

@ dari segi interaksi sosial
-       Suka bersendirian
-       Suka mengelak daripada memandang muka orang lain
-       Tidak gemar bermain dengan rakan-rakan
-       Suka menjauhkan diri dan duduk di suatu sudut.

@ gangguan deria
-       Sensetif pada sentuhan
-       Tidak suka dipeluk
-       Sensetif dengan bunyi yang kuat
-       Kurang sensetif pada rasa sakit ataupun takut.

Ø PALSI SEREBRUM ( CEREBRAL PALSY)
-       Bermaksud kanak-kanak yang mengalami gangguan terhadap pergerakan ataupun postur.
@ JENIS-JENIS PALSI SEREBRUM
-       Palsi serebrum spastic
-       Palsi serebrum athetosis
-       Palsi serebrum ataxia
@ Palsi Serebrum Spastic
                                    !  ketegangan otot pada tahap abnormal
                                    ! otot dan sendi menjadi ketat dan kaku
                        @ Palsi Serebrum athetosis
                                    ! ketegangan otot berubah secara konstan atau malar
                        @ Palsi Serebrum Ataxia
                                    ! masalah yang teruk dari segi imbangan dan koordinasi   

PERANAN IBU BAPA DAN KELUARGA KEPADA KESAN PERKEMBANGAN MENTAL ORANG KURANG UPAYA DENGAN MENGAMBIL KIRA SEMUA FAKTOR



Ø ibu bapa sewajarnya sentiasa mengawasi perkembangan dan pertumbuhan anak mereka sejak lahir kerana ini adalah cara mengenal pasti sekiranya terdapat sebarang tanda –tanda luar biasa yang ditunjukkan oleh si anak.

Ø  ibu bapa perlu melengkapkan diri dengan pelbagai kemahiran keibubapaan yang khusus.

Ø ibu bapa perlu mengorbankan perasaan malu dan perlu mengorbankan masa, wang ringgit untuk memastikan anak-anak istimewa ini membesar dengan baik.

Øpelbagai rawatan dan peralatan khusus  diperlukan bagi membantu kanak-kanak ini berkembang ke tahap optimum.

Ø  ibu bapa perlu peka dengan kemajuan teknologi berkaitan pendidikan khas untuk anak-anak mereka serta melengkapkan diri dengan pengetahuan dan kemahiran yang sesuai.

Øibu bapa perlu menyertai pelbagai pertubuhan dan organisasi yang khusus untuk kategori anak mereka bagi mendapatkan khidmat nasihat serta lain-lain keperluan.

Ø setiap individu yang bergelar insan perlu turut melibatkan diri dalam memberi bantuan dan sokongan kepada kanak-kanak dan individu-individu dengan keperluan khas.

Ø anggapan  yang negative perlu dihapuskan bukan sahaja oleh ibu bapa  tetapi juga setiap anggota masyarakat.

Ø  ibu bapa perlu memberi penekanan terhadap keunikan dan nilai semua kanak-kanak dan bukannya membezakan antara mereka.

Ø elakkan memberi penekanan terhadap kecacatan dengan tidak mengambil kira pencapaian individu.

Ø sediakan persekitaran di mana kanak-kanak berkeperluan khas melibatkan diri dalam aktiviti bersama murid normal yang dapat memberi faedah kepada kedua-dua belah pihak.

kecederaan otak traumatik


KECEDERAAN OTAK TRAUMATIK
Ø INGATAN
-       Kanak-kanak ini mempunyai masalah ingatan seperti kerap terlupa perkara yang sepatutnya dilakukan atau lupa perkara yang baru dipelajari.

Ø GENERALISASI
-       Kebolehan mempelajari sesuatu perkara dan menggunakannya pada situasi yang lain dikatakan sebagai generalisasi. Kanak-kanak ini menghadapi masalah membuat generalisasi dalam akademik, tingkah laku, dan interaksi sosial.

Ø METAKOGNISI
-       Iaitu kebolehan “berfikir tentang berfikir”. Sekiranya menghadapi sesuatu masalah dalam rutin harian mereka akan menghadapi kesukaran menyelesaikannya.

Ø MOTIVASI
-       Mereka mengalami masalah motivasi yang rendah seperti tidak mahu meneruskan sesuatu tugasan dan mudah berputus asa.

Ø BAHASA
-       Kebanyakkannya lewat dalam perkembangan bahasa. Misalnya mereka mengambil masa yang lama hanya untuk memahami konsep mudah seperti konsep atas, bawah, tepi  dan sebagainya.

Ø CIRI SOSIAL
-       Kurang diterima oleh rakan sebaya dan ada yang mengetepikan golongan ini.

ØCIRI EMOSI
-       Mereka perlukan perhatian akibat perasaan kesunyian, kemurungan, dan juga kemahiran sosial.