Aspek | Palsi serebral | Masalah pembelajaran spesifik |
Definisi | Ø kecacatan anggota disebabkan oleh cacat hubungan saraf diantara bahagian otak dengan bahagian badan semasa dilahirkan atau pada awal usia. Ø juga dikenali sebagai kelumpuhan anggota bahagian tangan, kaki, leher, tulang belakang atau pinggul. | Ø kepayahan untuk menguasai kemahiran asas 3M untuk meneruskan proses pembelajaran. |
Ciri-ciri | a) Palsi sereberal spastik - Satu atau beberapa kumpulan otot bdn yg trlalu menegang. - Menyebbkn prgrkn trhd. - Cth: apabila ingin mencapai sesuatu prgrkn tngnnya amat prlhn, dan tibe2x brgrak pntas seakan akan menerkam shngga mnolak bnda yg hndk dicapai. b) Palsi sereberal Athetoid - Pergerakkan lebih meliuk, luar biasa dan tidak terkawal. - Cth: apabila hendak mngmbil sesuatu benda tngnnya akn meliuk kehadapan dan kebelakang membengkok dan kemudian akan melurus dalam satu prgerakn ke hadapan yang amat prlahan. c) Palsi sereberal Ataxia - Mempunyai imbangan bdan yang tidak baik . - Cth: orng yg mghadapi maslh ini seakan-akan brjln di sebuah kapal yang sedang dipukul gelombang. Mereka jalan terhuyung hayang. d) Palsi sereberal gabungan - Menghdap palsi sereberal spstik dan athetoid yang menyebbkan kawalan otot-otot badan trmasuk lehernya tidak berkoordinasi, brmasalah penglihatan dan tahap kecerdasan yang amat lemah. | a) Kognitif - Keupayaan intelektual berada ditahap sederhana - Mengalami kepayahan dalam menguasai kemahiran 3M - Mengalami kepayahan memberi perhatian, mengumpul atau memproses mklumat yg diterima didalam ingatan mereka. - Dalam matematik, kanak-kanak ini mghadapi kesukaran spt mengingat makna-makna kpd symbol yang digunkn. b) Emosi dan sosial - Mempunyai masalah tingkah laku atau interaksi sosial - Emosi yang kurang stabil. |
Keperluan perkhidmatan pendidikan | - Untuk golongan palsi sereberal ringan mereka akan ditempatkan di kelas2x biasa dan program yang mereka lalui adalah sukatan pelajaran sekolah biasa. - untuk golongan sereberal palsi sederhana akan mengikuti program khas yang akan dikendalikan oleh pakar atau sekolah Pendidikan Khas. - untuk palsi sereberal yang serius mereka akan ditempatkan dipusat asuhan khas Jabatan Kebajikan Masyarakat yang mempunyai program jagaan yang khas. | a) Mengubah yang abstrak kepada yg konkrit - Cth: konkrit didalam pengajaran adalah spt arahan membuat model kereta, cara2x memasak atau mengajar bagaimana membuat sesuatu objek. b) Elakkan daripada membuat generalisasi - Guru memberi arahan dengan jelas, mudah dan spesifik c) Pengajaran secara kesalingan ( Reciprocal Teaching) - Guru membimbng kanak2x tetapi pada masa yg sama guru akan memberi peluang kpd kanak2x untuk mnjadi pngajar. |
Wednesday, May 4, 2011
perbezaan palsi sereberal dan masalah pembelajaran spesifik
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment