Wednesday, May 4, 2011

perbezaan palsi sereberal dan masalah pembelajaran spesifik


Aspek
Palsi serebral
Masalah pembelajaran spesifik
Definisi
Ø kecacatan anggota disebabkan oleh cacat hubungan saraf diantara bahagian otak dengan bahagian badan semasa dilahirkan atau pada awal usia.

Ø juga dikenali sebagai kelumpuhan anggota bahagian tangan, kaki, leher, tulang belakang atau pinggul.
Ø kepayahan untuk menguasai kemahiran asas 3M untuk meneruskan proses pembelajaran.
Ciri-ciri
a)    Palsi sereberal spastik

-       Satu atau beberapa kumpulan otot bdn yg trlalu menegang.
-       Menyebbkn prgrkn trhd.
-       Cth: apabila ingin mencapai sesuatu prgrkn tngnnya amat prlhn, dan tibe2x brgrak pntas seakan akan menerkam shngga mnolak bnda yg hndk dicapai.

b)    Palsi sereberal Athetoid
-       Pergerakkan lebih meliuk, luar biasa dan tidak terkawal.
-       Cth: apabila hendak mngmbil sesuatu benda tngnnya akn meliuk kehadapan dan kebelakang membengkok dan kemudian akan melurus dalam satu prgerakn ke hadapan yang amat prlahan.

c)    Palsi sereberal Ataxia
-       Mempunyai imbangan bdan yang tidak baik .
-       Cth: orng yg mghadapi maslh ini seakan-akan brjln di sebuah kapal yang sedang dipukul gelombang. Mereka jalan terhuyung hayang.

d)    Palsi sereberal gabungan
-       Menghdap palsi sereberal spstik dan athetoid yang menyebbkan kawalan otot-otot badan trmasuk lehernya tidak berkoordinasi, brmasalah penglihatan dan tahap kecerdasan yang amat lemah.

a)    Kognitif
-       Keupayaan intelektual berada ditahap sederhana

-       Mengalami kepayahan dalam menguasai kemahiran 3M


-       Mengalami kepayahan memberi perhatian, mengumpul atau memproses mklumat yg diterima didalam ingatan mereka.

-       Dalam matematik, kanak-kanak ini mghadapi kesukaran spt mengingat makna-makna kpd symbol yang digunkn.

b)    Emosi dan sosial

-       Mempunyai masalah tingkah laku atau interaksi sosial

-       Emosi  yang kurang stabil.

Keperluan perkhidmatan pendidikan
-       Untuk golongan palsi sereberal ringan mereka akan ditempatkan di kelas2x biasa dan program yang mereka lalui adalah sukatan pelajaran sekolah biasa.

-       untuk golongan sereberal palsi sederhana akan mengikuti program khas yang akan dikendalikan oleh pakar atau sekolah Pendidikan Khas.


-       untuk palsi sereberal yang serius mereka akan ditempatkan dipusat asuhan khas Jabatan Kebajikan Masyarakat yang mempunyai program jagaan yang khas.
a)    Mengubah yang abstrak kepada yg konkrit

-       Cth: konkrit didalam pengajaran adalah spt arahan membuat model kereta, cara2x memasak atau mengajar bagaimana membuat sesuatu objek.

b)    Elakkan daripada membuat generalisasi

-       Guru memberi arahan dengan jelas, mudah dan spesifik

c)    Pengajaran secara kesalingan ( Reciprocal Teaching)

-       Guru membimbng kanak2x tetapi pada masa yg sama guru akan memberi peluang kpd kanak2x untuk mnjadi pngajar.

No comments:

Post a Comment