Thursday, May 5, 2011

PENGUBAHSUAIAN UNTUK MENGAJAR DAN MENILAI PELAJAR DISLEXIA


Teknik pengajaran asal :
Guru biasanya hanya menulis huruf di papan hitam.
Bahan-bahan :
Dalam pengubahsuaian kedua ini, kami akan menggunakan pasir, kayu, kapur, lantai, tanah yang mana akan dipilih mengikut kesesuaian tempat dan masa. Pengajaran ini boleh diberi nama sebagai pengajaran teng-teng.
Pengubahsuaian
Guru boleh membuat pengajaran dan memilih sama ada ingin melaksanakan pengajaran ini di pantai atau tanah rata ataupun di lantai bersimen.


Cara pengubahsuaian dilakukan
Satu bentuk teng-teng dilukis sama ada di pantai atau di atas lantai. Guru boleh memilih tempat yang senang dituju dan tidak memerlukan perjalanan yang jauh. Jika pengajaran dilakukan di pasir, guru boleh menggunakan kayu untuk melukiskan teng-teng dengan bentuk yang bersesuaian. Dalam petak teng-teng berkenaan, guru menuliskan nombor-nombor yang akan diajarkan.
Cara mengajar
Guru akan meberi arahan kepada kanak-kanak untuk melompat ke petak yang bernombor yang disebutkan. Arahan untuk melompat hendaklah mengikut turutan pada mulanya dan seterusnya boleh diubah kepada rambang. Guru juga boleh memanipulasikan teng-teng tersebut dengan memberi arahan untuk operasi tambah, tolak dan sebagainya.
Kekuatan
Pengubahsuaian ini tidaklah memerlukan bajet yang besar dan cara ini juga lebih menyeronokkan dan kanak-kanak akan lebih tertarik dan berminat untuk belajar. Daripada satu cadangan ini, guru boleh memperbanyakkan cara untuk menggunakannya.
Kelemahan
Kanak-kanak boleh terjatuh jika tersalah lompat dan mungkin akan menyebabkan kecederaan kepada mereka. Jika mereka berterus-terusan melompat, mereka akan merasa letih dan tidak bermaya.
Penilaian
Jika kanak-kanak melompat ke arah nombor yang betul maka kanak-kanak tersebut mengenali nombor berkenaan dan sebaliknya. Untuk setiap operasi yang dilakukan, jika kanak-kanak mampu memberikan jawapan yang betul bagi setiap soalan operasi yang diberikan oleh guru, maka kanak-kanak tersebut tahu untuk mengira dan melakukan operasi tersebut.

No comments:

Post a Comment